هشدار معاون نظارت بیمه مرکزی برای اجرای آیین نامه افشاگری مالی/تخلف بیمه معلم از این آیین نامه » رصد شریان های مالی کشور

ما را از طریق آدرس Razepool@ در تلگرام دنبال کنید » سایبان » هشدار معاون نظارت بیمه مرکزی برای اجرای آیین نامه افشاگری مالی/تخلف بیمه معلم از این آیین نامه
 
 

 

سایبان : هشدار معاون نظارت بیمه مرکزی برای اجرای آیین نامه افشاگری مالی/تخلف بیمه معلم از این آیین نامه

 
 

تاریخ انتشار : 15 دي 1395

 
 
هشدار معاون نظارت بیمه مرکزی برای اجرای آیین نامه افشاگری مالی/تخلف بیمه معلم از این آیین نامه
گروه سایبان - آیین نامه افشاگری مالی از نیمه دوم سال از سوی بیمه مرکزی به شرکت های بیمه ابلاغ شده است اما تقریبا هیچ یک از شرکت های بیمه مفاد بند 4 آن را به صورت کامل رعایت نکرده اند .

به گزارش پایگاه خبری راز پول، اخیرا بیمه مرکزی در کانال تلگرامی خود تاکید کرده است که بر اساس آیین نامه 88 و در ماده 4 شرکت های بیمه موظفند حداقل اطلاعات زير را در پايگاه اطلاع‌رساني خود افشاء کنندبه نحوي كه امكان دسترسي سريع به اطلاعات مزبور در صفحه اول پايگاه اطلاع رساني مؤسسه بيمه فراهم باشد. در ماده 4 آمده است:

1- معرفي مؤسسه بيمه، برنامه كسب و كار و عملكرد آن.
۱-۱- اقامتگاه، ساير مشخصات ثبتي و اساسنامه مؤسسه بيمه.
۲-۱- تركيب سهام داران مؤسسه بيمه و مشخصات سهام داران بيش از يك درصد.
۳-۱- ساختار سازماني مؤسسه بيمه مشتمل بر نمودار تشكيلات سازماني و مشخصات مديران مؤسسه بيمه.
۴-۱- تعداد كاركنان و تركيب سني، تجربي و تحصيلي آنها.
۵-۱- چشم انداز، ماموريت و اهداف راهبردي مؤسسه بيمه.
۶-۱- عملكرد بيمه گري مستقيم و اتكايي مؤسسه بيمه به تفكيك رشته هاي بيمه اي
۷-۱- عملكرد طرح‏ هاي بيمه اي جديد داراي مجوز از بيمه مركزي به همراه نرخ و شرايط مورد عمل در هر يك از آنها.
۸-۱- خلاصه اطلاعات مربوط به شعب و مراكز پرداخت خسارت مؤسسه بيمه.
۹-۱- خلاصه اطلاعات مربوط به نمايندگان فعال، تعليق يا لغو پروانه شده مؤسسه بيمه.
۱۰-۱- خلاصه اطلاعات كارگزاران و ارزيابان خسارت بيمه اي كه با مؤسسه بيمه همكاري مي‌كنند.

2- راهبري شركتي در مؤسسه بيمه:
۱-۲- كليات سيستم كنترل داخلي و حسابرسي داخلي و همچنين تشريح شرح وظايف و سطح سازماني اكچوئر در مؤسسه بيمه و نحوه انجام وظايف توسط آنها.
۲-۲- گزارش سالانه هيات مديره مؤسسه بيمه به مجمع عمومي.
۳-۲- معاملات غيربيمه اي اعضاي هيات مديره و مديرعامل با مؤسسه بيمه يا با شركت هايي كه بيش از ۲۰ درصد سرمايه آن به مؤسسه بيمه تعلق دارد.
۴-۲- سياست هاي اعطاي پاداش و جبران خدمات اعضاي هيات مديره مؤسسه بيمه.
۵-۲- سياست هاي تقسيم سود به سهام داران مؤسسه بيمه.
۶-۲- ورود يا خروج مؤسسه بيمه از بورس و يا تغيير وضعيت سهام آن در بورس.

۳- مديريت ريسك و توانگري مالي مؤسسه بيمه:
۱-۳- خلاصه اي از نحوه مديريت ريسك در مؤسسه بيمه مشتمل بر ساختار سازماني واحد مديريت ريسك و گزارش وضعيت ريسكهاي مؤسسه بيمه از قبيل ريسك هاي بيمه گري، بازار، اعتبار و نقدينگي و نحوه مديريت هر يك از ريسك هاي مذكور.
۲-۳- نسبت توانگري مالي مورد تاييد بيمه مركزي.
۳-۳- برنامه هاي مؤسسه بيمه براي افزايش سرمايه و تغيير در ميزان سرمايه.
۴-۳- اطلاعات انواع اوراق مشاركت، صكوك و يا ساير اوراق بهادار در صورت انتشار.
۵-۳- درصد تملك سهام ساير مؤسسات بيمه داخلي يا خارجي.

۴- وضعيت و عملكرد مالي مؤسسه بيمه (مستند به صورت هاي مالي حسابرسي شده):
۱-۴- صورت‌هاي مالي به همراه يادداشت‌هاي توضيحي و صورت هاي مالي تلفيقي حسب مورد.
۲-۴- نسبت هاي عملياتي و مالي با اهميت دوره سه ساله آخر فعاليت مؤسسه بيمه
۳-۴- تراز مشاركت در منافع بيمه­ گذاران بيمه­ هاي زندگي.

این آیین نامه در ماده ۵ اذعان دارد که در صورتي­ كه بيمه مركزي هر يك از اطلاعات افشاء شده موضوع ماده ۴ اين آيين­ نامه را خلاف واقع تشخيص دهد به مؤسسه بيمه اعلام و در صورت عدم اصلاح توسط مؤسسه بيمه ظرف مدت ده روز كاري، مراتب توسط بيمه مركزي اطلاع ­رساني عمومي خواهد شد.

حبیب میرزایی معاون نظارت بیمه مرکزی نیز در گفت و گو با رازپول در همین زمینه اذعان دارد که آیین نامه افشاگری در نیمه دوم سال ابلاغ شده است . به گفته وی بیمه مرکزی به جد پیگیر اجرای آیین نامه است و پیش از این فرم ها و نحوه افشای اطلاعات نیز با همکاری بیمه مرکزی و سندیکا تدوین و به شرکت ها ارسال شد و بیمه مرکزی نیز پیگیر نحوه اجرای آن است و شرکت ها را رصد می کند .
این موارد در حالی عنوان می شود که برخی شرکت های بیمه نسبت به افشای اطلاعات مالی خساست به خرج می دهند و نه تنها از طریق کدال نسبت به افشای اطلاعات خود اقدام نمی کنند بلکه در سایت این شرکت ها هم خبری از صورت های مالی نیست .
در ادامه به رصد سایت شرکت های بیمه پرداخته ایم تا کیفیت افشای اطلاعات بر اساس موازین این آیین نامه و آنچه مورد تاکید بیمه مرکزی است را بررسی کنیم . در بررسی ها مواردی که با علامت – نمایش داده می شود به معنای عدم انتشار و موارد تیک به معنای انتشار اطلاعات است .

هشدار معاون نظارت بیمه مرکزی برای اجرای آیین نامه افشاگری مالی/تخلف بیمه معلم از این آیین نامه


لازم به اشاره است که در بررسی مواد دو و سه راهبري شركتي در مؤسسه بيمه و مديريت ريسك و توانگري مالي مؤسسه بيمه شرکت ها عملکرد متفاوتی داشته اند و هیچ یک به صورت کامل این موارد را رعایت نکرده بودند و تنها بندهایی از موارد مشمول ماده 4 در بندهای دو و سه را در سایت های اطلاع رسانی خود منتشر کرده اند .
نکته جالب عملکرد بیمه معلم است که نه تنها در سایت این شرکت منتشر نشده است بلکه در کدال نیز قابل بررسی نیست و به نظر می رسد که با وجود سهام داران خصوصی انتشار این آمار ضروری به نظر می رسد. از سوی دیگر بیمه ایران نیز دارای سهام دار خصوصی نیست اما آیین نامه استثنایی برای بخش دولتی و خصوصی قائل نشده است .

در ماده ۹ همین آیین نامه آمده که بيمه مركزي برحسن اجراي مفاد اين آيين نامه نظارت مي‌نمايد و در صورت قصور يا تخلف در اجراي آن حسب مورد و متناسب با نوع، سابقه، تكرار و تعدد قصور و تخلف،به موجب تصميم هيات‌عامل بيمه مركزي اقدامات ذيل را به عمل مي آورد:

۱- اخطار كتبي به مديران مرتبط مؤسسه بيمه.

۲- سلب صلاحيت حرفه­ اي مديران مرتبط مؤسسه بيمه.

۳- پيشنهاد تعليق فعاليت مؤسسه بيمه در يك يا چند رشته بيمه اي يا تمام رشته ها به شوراي‌عالي بيمه.

۴- پيشنهاد لغو پروانه فعاليت مؤسسه بيمه در يك يا چند رشته بيمه اي يا تمام رشته ها به شوراي‌عالي بيمه.

 
 

 

 Share  | نسخه چاپی| مجموع امتیازات  : 555| 
 
 

اخبار مرتبط :

 
 

 

  • مصوبه جديد شوراي عالي بيمه در مورد مكمل آ ...
  • شورای عالی بیمه آیین نامه 90 را اصلاح کرد+ج ...
  • نسبت توانگری مالی 18 شرکت بیمه در سال 94 مشخ ...
  • تاخیر بیمه مرکزی در ارائه اطلاعات سوخته ا ...
  • آغاز ثبت نام دوره دوازدهم اعطاي پروانه فع ...
  •  
     
     

     
     

    نظرات کاربران (0)

     

     

     

     
     
    ارسال نظر
       
     

    پربازدیدترین

    » امضای رئیس هیات مدیره تائید نشده ذیل صورت های مالی بیمه دی چه می کند؟
    » «مسابقه بزرگ انتخاب شعار جدید بانک سپه» آغاز شد
    » طبق مصوبه هیات دولت:واحد پول «تومان» و معادل ۱۰ ریال شد/ برنامه های مه ...

    طنین

    |

     مدیران عامل چند شغله صنعت بیمه - 1/ از البرز و پاسارگاد تا سامان،سینا، رازی و کارآفرین

     چگونه می‌توانیم تقاضای مردم برای پوشش‌های بیمه‌ای را افزایش دهیم؟
     

     در جدال جذب سپرده های بانکی کدام بانک ها رشد بیشتری داشتند؟

    خرید آگاهانه بیمه

    سایر اخبار

    » تکلیف قانونی مستاجری که موجر در پایان مدت اجاره ودیعه‌اش را نمی‌دهد
    »
    » کلاهبرداری بالای 100 میلیون، مشمول مرور زمان نمی شود
    »
    » چگونه اموال بدهکار را شناسایی کنیم؟
    »
    » چگونه از واحد صنفی مزاحم شکایت کنیم؟
    »
    » چه نوع معامله ای از نظر قانون، معامله ربوی است و مجازات آن چیست؟
    »
    » چکی که بحساب بگذارید، درصورت برگشت کیفری نخواهد شد
    »
    » چکی که بحساب بگذارید، درصورت برگشت خوردن، کیفری نخواهد شد
    »
    » پرداخت خسارت تصادف درصورت امتناع بیمه، بعهده کیست؟
    »
    » ورّاث می‌توانند پیگیر معاملاتی که بدون شرایط قانونی انجام شده، بشوند/
    »
    » بانک های ملی و ملت تسهیلات یک میلیون تومانی به ودیعه گذاران عمره پرداخت می کنند
    »
    » سرنوشت چک پس از فوت صاحب چک
    »
    » مهلت اقدام علیه صادرکننده چک برگشتی تا چه زمانی است؟
    »
    » دیه ستون فقرات و نخاع چگونه محاسبه می‌شود؟
    »
    » دیه دنده و ترقوه چگونه محاسبه می‌شود؟
    »
    » آیا خریدارِ "مال غیر" هم ضامن است؟

    نیازمندیها

     

    اپلیکشن اندروئید