مدیران در 12 بانک خصوصی چگونه عمل کردند/ضعف مدیریت در برخی بانک ها مشهود است » رصد شریان های مالی کشور

ما را از طریق آدرس Razepool@ در تلگرام دنبال کنید » راز پول » مدیران در 12 بانک خصوصی چگونه عمل کردند/ضعف مدیریت در برخی بانک ها مشهود است
 
 

 

راز پول : مدیران در 12 بانک خصوصی چگونه عمل کردند/ضعف مدیریت در برخی بانک ها مشهود است

 
 

تاریخ انتشار : 14 دي 1395

 
 
مدیران در 12 بانک خصوصی چگونه عمل کردند/ضعف مدیریت در برخی بانک ها مشهود است
گروه بازار پول - بررسی مدیریت موثر بر منابع و بهره وری برخی بانک ها اذعان دارد که عمدتا بانک ها از محل هزینه ها و عمدتا سهم سود پرداختی به سپرده گذاران، هزینه های مالی مشکوک الوصول و اجرایی تحت فشار قرار دارند و نتوانسته اند نسبت به سرمایه در اختیار از کارایی مطلوبی در تحقق سودآوری برخوردار شوند.


به گزارش پایگاه خبری راز پول ، یکی از معضلات بانک ها افزایش روز افزون مطالبات این صنعت از دولت است که برخی از منابع رقم این مطالبات را بالغ بر 1۵00 میلیارد ریال عنوان میکنند، این در حالی است که دولت برای بازپرداخت بدهی های خود در مرحله اول پیمانکاران را مورد خطاب قرار داده است و در مرحله بعدی نوبت به بانک ها خواهد رسید.
در این بین نکته حائذ اهمیت میزان توانایی دولت در بازپرداخت بدهی ها است. عمده مطالبات بانک ها از دولت به واسطه ناتوانی دولت در اجرای تعهدات است . همچنین عدم ورود پول جدید به نظام مالی کشور و انبوهی از مطالبات و دیون دولت اعم از کوتاه مدت و بلندمدت، در کنار مخارج سنگین دولت و ... خوشبینی به پرداخت مطالبات را بیش از پیش پیچیده و سخت خواهد کرد. خصوصا اینکه از یکسال آتی بازپرداخت اوراق خزانه دولتی نیز آغاز میشود.
از این رو اگر شرایط مالی دولت به همین منوال باشد نمیتوان انتظار بهبود نظام مالی کشور را داشت که معیوب بودن سیستم مالی به ناقص چرخیدن چرخه اقتصادی منجر خواهد شد.
این شرایط در حالی است که استاد بالادستی در برنامه ششم و در ماده 27 اذعان می کند برای اعمال نظارت کامل و فراگیر بانک مرکزی بر بازار و موسسات پولی، بانکی و اعتباری و ساماندهی موسسات و بازارهای غیرمتشکل پولی و مالی در جهت ارتقای شفافیت و سلامت و کاهش نسبت به مطالبات غیرجاری به تسهیلات.
1-بانک مرکزی می تواند در چارچوب ضوابطی که به تصویب شورای پول و اعتبار می رسد علاوه بر اختیارات قانونی خود مقرر در قانون پولی و بانکی کشور، حسب مورد یک یا چند مورد از اقدامات نظارتی و انتظامی ذیل را نیز در قبال بانک ها و موسسات اعتباری غیر بانکی متخلف اعمال نماید:
الف- اعمال جریمه نقدی تا سقف حداکثر یک درصد آخرین سرمایه ثبت شده بانک یا موسسه اعتباری غیربانکی متختلف متناسب با سطح و نوع تخلف از محل سهم سود سهامداران
ب-اعمال محدودیت یا ممنوعیت توزیع سود و اندوخته ها به سهامداران و یا پرداخت پاداش و مزایای مدیران
ج- حسب مورد سلب حق رای تمام یا برخی از سهامداران به طور موقت، سلب حق تقدم خرید سهام تمام یا برخی از سهامداران و یا الزام به واگذاری سهام خود و اعمال ممنوعیت تملک سهام در بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی
د-لغو مجوز فعالیت
ه-سلب صلاحیت حرفه ای مدیران عامل و اعضای هیأت مدیره.
بحث پیگیری مطالبات در حالی در هیات مدیره بانک ها با اعمال جریمه از سوی بانک مرکزی همراه است که وضعیت پرداخت بدهی دولت به عنوان بزرگترین بدهکار سیستم بانکی در هنوز شفاف نیست .
اما وضعیت در بانک های خصوصی چگونه پیش می رود ؟ بررسی مدیریت موثر بر منابع و بهره وری برخی بانک ها اذعان دارد که عمده بانک ها از محل هزینه ها و عمدتا سهم سود پرداختی به سپرده گذاران، هزینه های مالی، مشکوک الوصول واجرایی تحت فشار قرار دارند و نتوانسته اند نسبت به سرمایه در اختیار از کارایی مطلوبی در تحقق سودآوری برخوردار شوند.
در عین حال برخی از بانک ها به هیچ عنوان نسبت به سرمایه در اختیار در جذب سپرده و کسب درآمد از محل اعطای تسهیلات موفق عمل نکرده اند که کاملا مدیریت نامناسدب این مجموعه ها را میتوان نشانه گرفت.
در بين بانک هاي مورد بررسي ضعف پست بانک در جذب سپرده به ازاي هر شعبه و هر کارمند مشهود است.


همچنين در سرانه کسب درآمد بانک های حکمت ،پست بانک و انصار شرايط ضعيفي داشتند.

در سرانه کسب سود اگر ملاک را کيفيت سودآوري قرار دهيم کارآفرين و پاسارگاد در مرتبه بالاتري قرار ميگيرند.
در اين بين بدترين شرايط ممکن از لحاظ بهره وري سودآوري پست بانک, قوامين, گردشگري بوده اند
این در حالی است که اگر بحث فروش دارايي در بانک هایی نظير آينده و گردشگري نيز در ميان نبود مطمئنا اين دسته از بانک ها نيز در شرايط بسیار نامناسب سودآوري قرار می گرفتند.

مدیران در 12 بانک خصوصی چگونه عمل کردند/ضعف مدیریت در برخی بانک ها مشهود است

 
 

 

 Share  | نسخه چاپی| مجموع امتیازات  : 197| 
 
 

اخبار مرتبط :

 
 

 

  • نقش واقعی کمیته های تخصصی هیأت مدیره
  • صندوق های قرض الحسنه چگونه و با چه هدفی به ...
  • تیغ مقام ناظر بر مجامع بانکی
  • مطالبات معوق 160 هزار میلیارد تومان
  • نگاهی به تحقیقات خارجی در رابطه با حاکمیت ...
  •  
     
     

     
     

    نظرات کاربران (0)

     

     

     

     
     
    ارسال نظر
       
     

    پربازدیدترین

    » ارائه خدمات مناسب و تامین رضایت حداکثری مشتریان، مهمترین وظیفه ایسا ...

    طنین

    |

     مدیران عامل چند شغله صنعت بیمه - 1/ از البرز و پاسارگاد تا سامان،سینا، رازی و کارآفرین

     چگونه می‌توانیم تقاضای مردم برای پوشش‌های بیمه‌ای را افزایش دهیم؟
     

     در جدال جذب سپرده های بانکی کدام بانک ها رشد بیشتری داشتند؟

    خرید آگاهانه بیمه

    سایر اخبار

    » تکلیف قانونی مستاجری که موجر در پایان مدت اجاره ودیعه‌اش را نمی‌دهد
    »
    » کلاهبرداری بالای 100 میلیون، مشمول مرور زمان نمی شود
    »
    » چگونه اموال بدهکار را شناسایی کنیم؟
    »
    » چگونه از واحد صنفی مزاحم شکایت کنیم؟
    »
    » چه نوع معامله ای از نظر قانون، معامله ربوی است و مجازات آن چیست؟
    »
    » چکی که بحساب بگذارید، درصورت برگشت کیفری نخواهد شد
    »
    » چکی که بحساب بگذارید، درصورت برگشت خوردن، کیفری نخواهد شد
    »
    » پرداخت خسارت تصادف درصورت امتناع بیمه، بعهده کیست؟
    »
    » ورّاث می‌توانند پیگیر معاملاتی که بدون شرایط قانونی انجام شده، بشوند/
    »
    » بانک های ملی و ملت تسهیلات یک میلیون تومانی به ودیعه گذاران عمره پرداخت می کنند
    »
    » سرنوشت چک پس از فوت صاحب چک
    »
    » مهلت اقدام علیه صادرکننده چک برگشتی تا چه زمانی است؟
    »
    » دیه ستون فقرات و نخاع چگونه محاسبه می‌شود؟
    »
    » دیه دنده و ترقوه چگونه محاسبه می‌شود؟
    »
    » آیا خریدارِ "مال غیر" هم ضامن است؟

    نیازمندیها

     

    اپلیکشن اندروئید